Nyheder

Logistikstyring for startups

Som startup skal man ofte vende hver en krone for at få enderne til at nå sammen. Pengene er nemlig generelt mindre, og man er nødt til at være påpasselig i forhold til at bruge for mange penge på omkostninger og udlæg, man først får betaling for senere. Et af de elementer i en forretning, der dog kan være enormt bekosteligt, hvis ikke man får sat op ordentlig fra starten, er logistikken. Og historisk er der altså et væld af virksomheder og store internationale organisationer, som har måttet dreje nøglen om, fordi de ikke har haft styr på logistikken.

I artiklen her kigger vi ind i, hvordan man som iværksætter og startup kan forberede sig på bedst mulig vis i forhold til logistiske problemstillinger, så man ikke ender med at skulle bruge alt for mange penge på dette senere. Læs med videre, og få det bedst mulige opsæt i forbindelse med dit nye iværksættereventyr.

Vælg et rummeligt, men fleksibelt varelager

Selvfølgelig er det ikke alle virksomheder, der har de samme logistiske problemer. Og faktisk vil der være virksomheder, som ikke bruger mange øjeblikke på at vende logistik i deres forretning, da det slet ikke er en aktuel problemstilling. Men for de virksomheder, som er afhængige af et varelager, er logistikken uden tvivl måske det allerstørste taleemne til ledelsesmøderne. For i den relation handler det ikke kun om pladsmangel og tilgængelighed – det handler i lige så høj grad om styring af sine omkostninger til et ’passende’ varelager i forhold til kapacitet.

I dag har man som forretningsdrivende flere muligheder, end man havde før i tiden. Og en af de helt store forskelle er, at et varelager kan være fleksibelt, hvilket er altafgørende for nutidens iværksættere. For med et fleksibelt varelager skal man ikke bruge lang tid på at diskutere fremtidsudvikling i forretningen og kommende behov for ekstrakapacitet. Man vælger nemlig i stedet en løsning, hvorved man har mulighed for både at skrue op og ned for sit kapacitetsbehov. 

Den mest almindelige løsning i forhold til fleksibilitet er lagerhotellet. Her køber man blads efter, hvor meget man har på lager – og får man så senere mere på lager, køber man bare mere plads. Det er ganske simpelt, og man sparer penge, da man ikke skal betale omkostninger til et lager, man ikke bruger.

Men det kan også være dyrt at komme i gang med et lagerhotel. For selvom man utvivlsomt vil spare penge på den lange bane, er det pr. kvadratmeter også en smule dyrere i starten. Her har du dog mulighed for at udskyde betaling, og kan det ikke lade sig gøre, kan du jo undersøge mulighederne for at tage et midlertidigt lån, som så senere vil blive tilbagebetalt i forbindelse med de løbende besparelser. Læs mere om dine lånemuligheder her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.